Welkom bij het grootste en oudste veilinghuis van Nederland

(020) 6230343 / info@deeland.nl / Weesperstraat 110, 1112 AP Diemen

De Eland
Kopen

Onderstaand vindt u de meest gestelde vragen bij het kopen op een veiling. Heeft u toch nog vragen neem dan contact op via ons contactformulier.

Hoe kan ik mijn objecten laten taxeren?

Om een taxatie te laten doen van een kunstvoorwerp of een object kunt u langs komen bij het veilinghuis of door middel van het toesturen van foto’s. Lees meer over het ‘Verkopen via de veiling’. 

Kan ik foto’s aan jullie e-mailen voor een taxatie?

Ja, dat kan. Hiervoor is er een speciaal online taxatieformulier.

Lees meer op de pagina ‘Verkopen via de veiling’. Link naar pagina ‘Verkopen via de veiling.

Kan ik langskomen voor taxatie en inbreng?  

Dan bent u van harte welkom op onze taxatie- en inbrengdagen :  woensdag en donderdag van 10.00-17.00 uur. Lees meer op de pagina ‘Verkopen via de veiling.

Ik heb een hele inboedel geërfd, wat nu?

Heeft u een complete inboedel, erfenis, nalatenschap of verzameling?

In dit geval raden wij u aan om contact met ons op te nemen, opdat één van onze taxateurs u kan adviseren. Een afspraak kunt u maken via 020-6230343 of info@deeland.nl.

Komt het veilinghuis langs voor taxatie aan huis of op locatie?

Het is zeker mogelijk dat een van onze taxateurs op locatie komt kijken. Langskomen gebeurd altijd op afspraak via 020-6230343 of info@deeland.nl.

 

Moet ik betalen en of aanmelden voor een bezoek aan de kijkdag?

Graag nodigen wij u uit voor een bezoek aan één van onze kijkdagen. Een bezoek  aan een kijkdag is altijd vrijblijvend. Voor een kijkdag dient u zich voor een tijdslot aan te melden.

Mag ik tijdens een kijkdag de objecten aanraken?

U mag de objecten aanraken tijdens de kijkdagen. Voor een object dat in een vitrine staat helpen onze veilingmedewerkers u graag verder.

Kan ik alle objecten vooraf online bekijken?

Alle objecten (kavels) kunt u terug vinden in onze online catalogus.

Kan ik extra foto’s en conditie rapport krijgen van een voorwerp?

Elk object wordt voorzien van een omschrijving inclusief conditie in de catalogus. Wilt u extra informatie of foto's dan kunt u een conditierapport aanvragen. U ontvangt zo spoedig mogelijk van ons de extra foto’s.

Wat is een kavel en een kavelnummer?

Een kavel is een object of meerdere objecten die gelijktijdig als 1 catalogusnummer word(en) geveild, bijv. een schilderij, of twee zilveren kandelaars. Bij binnenkomst in het veilinghuis krijgen alle objecten of verzameling van objecten een eigen nummer dit is het kavelnummer.

Wat is een catalogusnummer?

Als de inbreng voor een veiling is afgelopen worden alle kavels in de definitieve veiling catalogus  opgenomen en ingedeeld naar veiling categorie (Meubels, schilderijen, zilver & goud, curiosa, etc.). Op dit moment krijgen alle kavels een nieuwe (extra) nummer: het catalogusnummer. Dit is ook het nummer dat de volgorde bepaald waarin de objecten geveild gaan worden. In de online catalogus worden nu ook de tijdelijke nummers vervangen door de definitieve catalogusnummers.

Wat is een lot(je)?

Een kavel bestaat in sommige gevallen uit meerdere/diverse objecten, die naar mening van de taxateur, het best bij elkaar kunnen worden verkocht als ‘één koop’. In die gevallen wordt het een lot of lotje genoemd. Bijvoorbeeld; een lot met vijf zilveren zakhorloges en twee horloge kettingen, een koopje kristallen voorwerpen of een koopje divers, waar onder 3 krissen.

Hoe kan ik meebieden in de veiling?

Er zijn diverse mogelijkheden om mee te bieden in onze veilingen: 

Online live deelnemen aan de veiling 

De veilingen zijn live online, u kunt via de computer de veiling live volgen en direct meebieden. Hiervoor gaat u naar live online veiling. Hier kunt u zich aanmelden voor de  veiling. Daar krijgt u dan ook automatisch uw biednummer toegewezen.

Liever telefonisch 

U kunt ook telefonisch meebieden tijdens onze veilingen. Wij ontvangen graag uw naw gegevens en de lotnummers waarop u wilt meebieden per mail.

Schriftelijk bieden

Bent u verhinderd om live of telefonisch mee te bieden tijdens de veiling? Laat dan een schriftelijk bod achter.

U kunt een schriftelijk bod achterlaten door het van het ‘commissie formulier’ tijdens de kijkdagen, op onze website of per mail kunt u een maximum bod achterlaten. De veilingmeester biedt dan namens u mee tot het door u opgegeven maximum bedrag.

Om uw bieding compleet te maken moeten wij u in verband met de WWFT (Wet Witwassen Terrorisme Financiering) vragen om een kopie van uw geldig identiteitsbewijs toe te sturen of te laten zien bij onze administratie. U kunt voor het maken van een kopie de app van de overheid gebruik maken.

Kan ik nog in de zaal komen zitten voor een veiling?

In verband met de corona maatregelen is het momenteel helaas niet mogelijk om tijdens de veiling in de veilingzaal te komen zitten.-

Hoe kom ik aan een biednummer?

Er zijn diverse mogelijkheden om een biednummer te krijgen voor onze veilingen: online live meebieden, commissiebiedingen en telefonisch bieden.

Online live deelnemen aan de veiling

Bij het aanmelden voor de live veiling voor een van onze veilingen wordt er automatisch een biednummer voor u aangemaakt.

Let op! U dient hiervoor eerst een account te hebben gemaakt op onze website waarmee u online mee kunt bieden tijdens onze veiling.Telefonisch bieden

Na aanvraag en acceptatie van uw verzoek om telefonisch mee te bieden zal vanuit het veilinghuis een biednummer voor u worden aangemaakt

Hoe kan ik online mee bieden?

Hiervoor gaat u naar live veiling. Hier kunt u zich aanmelden voor de veiling. Daar krijgt u dan ook automatisch uw biednummer toegewezen.

Ik kom niet ingelogd/mijn account lijkt niet te werken?

Voor het inloggen op onze website kunt u  zich registreren en aanmelden. Bent u wachtwoord vergeten, klik op ‘wachtwoord vergeten’. U krijgt automatisch een link voor het resetten van uw wachtwoord.

Live online veiling
Voor het inloggen op onze live online veiling is een aparte registratie en inlog vereist. Rechts bovenin kunt u zich aanmelden en of registeren. Om mee te kunnen bieden moet u eerst op ‘veiling betreden klikken’

Kan ik ook telefonisch mee bieden?

U kunt telefonisch meebieden. Graag ontvangen wij een e-mail info@deeland.nl  met uw NAW gegevens, een kopie van een geldig identiteitsbewijs en de catalogusnummers met korte beschrijving waarop u wilt mee bieden.

Wat is een ‘commissie bieding’?

Indien u verhinderd bent om live of telefonisch mee te bieden tijdens de veiling dan kunt u een schriftelijk bod achter laten. Dit schriftelijke bod heet een ‘commissie bod’. U kunt een commissie bod achter laten via het ‘commissie formulier’ tijdens de kijkdagen, op onze website of per mail. Tijdens de veiling biedt de veilingmeester dan namens u mee tot het door u opgegeven maximum bedrag.

Wat zijn de algemene voorwaarden bij het kopen op een veiling?

De algemene voorwaarde bij kopen vind je hier.

Hoe vaak organiseren jullie een veiling per jaar?

Vijf keer per jaar organiseren wij een algemene kunst en antiek veiling. Gemiddeld tussen de 2.000-3.000 kavels (objecten) per veiling. Hier vind je een actuele veilingagenda.

Hoe werkt de Gevonden Voorwerpen, w.o. Schiphol, veiling? En wanneer vinden deze plaats?

Vijf keer per jaar organiseren wij een gevonden voorwerpen veiling, w.o. van Schiphol Airport. U kunt deze objecten voorafgaand aan de veiling bekijken en in de zaal live meebieden. Aansluitend aan de veiling kunt u meteen betalen en meenemen.

Hoe weet ik dat ik het object heb gekocht?

Live online bieden: Bent u de hoogste bieder, dan ziet u in het scherm dat u het heeft aangekocht.
Commissie / schriftelijke bieding: Na afloop van de veiling ontvangt u per mail ontvangt u een bevestiging dat u de ‘hoogte bieder bent’.

Ook ontvangt u na afloop van de veiling per mail een factuur, met iDeal link en de afspraken tool voor het afhalen van uw aankopen.

Mijn bod is het hoogste, wat nu?

Na afloop van de veiling ontvangt u per mail ontvangt u een bevestiging van uw ‘hoogste bod’ en een factuur met iDeal link. Via onze afsprakentool kunt u een afspraak maken voor het afhalen van uw aankopen. U kunt via iDeal, bankoverschrijving, pin of contant betalen. Bij ons op het veilinghuis is voldoende inpak materiaal aanwezig ter bescherming van uw aankopen.

Welke kosten worden berekend bij aankoop op een veiling?

Al uw biedingen via onze veiling zijn exclusief courtage, het zogenaamde ‘opgeld’ en €1,00 kavel geld per catalogusnummer.

Bieding

Courtage percentage
inclusief BTW

Commissie bieding

30%

Live online

32%

Telefonisch

30%

Lot-Tissimo/ The Saleroom

33%


Eventuele extra kosten:    

Volgrecht (zie toelichting beneden)

  -De courtages zijn inclusief BTW, en vallen onder marge regeling wet. Voor meer informatie ga naar belastingdienst

De veiling is een openbare verkoping per opbod, alle aankopen via een veiling zijn bindend, zie voor meer informatie onze algemene voorwaarden bij een aankoop.

Wat is volgrecht?

Het volgrecht is per 1 april 2006 ingevoerd en kan op kunstwerken van deze veiling van toepassing zijn. Het geldt voor originele kunstwerken gemaakt door kunstenaars, die op moment van verkoop nog in leven zijn of waarvan de kunstenaar niet langer dan 70 jaar daarvoor is overleden én onderdaan of inwoner is van een land dat onderdeel of aangesloten is bij de EU of de EER, of een land dat een gelijk volgrecht toekent.

 

Veilinghuis De Eland zal de wettelijke verplichte volgrechtvergoeding verhalen op de koper en zorgdragen voor de financiële afwikkeling.

De volgrechtvergoeding wordt berekend vanaf € 3.000,- over de verkoopprijs inclusief opgeld (exclusief BTW – de courtage percentages hierboven zijn inclusief BTW toch?) en is samengesteld uit de volgende percentages:

Van     € 3.000       

t/m      € 50.000        

4%

Van     € 50.000     

t/m      € 200.000      

3%

Van     € 200.000   

t/m      € 350.000      

1%

Van     € 350.000   

t/m      € 500.000      

0,5%

Vanaf € 500.000

0,25%

(Met een maximum van € 12.500)

Ga naar rijksoverheid voor meer informatie over volgrecht.

Wat betekend WWFT?

De Wet ter voorkoming van witwassen en financieren van terrorisme (Wwft) heeft als doel witwassen en terrorismefinanciering te bestrijden. Veilinghuizen zijn verplicht om onderzoek te doen naar kopers en verkopers. Om aan- en te verkopen bent u verplicht om een kopie-ID naar op te sturen naar info@deeland.nl

Hoe kan ik mijn aankopen laten verzenden?

Voor het verzenden van uw aankopen adviseren wij onze partners.

Voor kleine objecten (schilderijen, juwelen, curiosa enc.) koeriersdienst Easy to Send. U kunt zelf het formulier invullen en ontvang zo spoedig mogelijk een offerte.

Voor meubels en grotere objecten adviseren wij de Firma Riksen 020-6311540 of per mail.

Wanneer kan ik mijn aankopen betalen en afhalen?

Voor het afhalen van uw aankopen kunt u een afspraak maken.

Verkopen

Onderstaand vindt u de meest gestelde vragen bij het verkopen op een veiling. Heeft u toch nog vragen neem dan contact op met Veilinghuis De Eland en De Zon.

Hoe kan ik objecten verkopen via een veiling?

Op de pagina Verkopen via de veiling leest u hier alles over. 

Hoe moeten de objecten worden aangeleverd bij het veilinghuis?

Hiervoor is geen specifieke voorwaarde. Pak wel altijd alles goed in, opdat er tijdens het transport naar het veilinghuis geen (verdere) schade of verlies kan optreden.

De veiling is geweest, waar kan ik zien wat mijn inbreng heeft opgebracht?

Op onze website presenteren wij na afloop van de veiling alle opbrengsten. Als inbrenger ontvangt u van ons per mail een opbrengsten en retouren (goederen die niet zijn verkocht tijdens de veiling) overzicht. Deze overzichten zijn altijd onder voorbehoud van betaling, zie onze algemene voorwaarden bij verkoop.

Wanneer krijg ik de opbrengsten uitbetaald?

Vijf weken na de laatste veilingdag ontvangt u een verkoopfactuur en wordt aan u de opbrengst voor u inbreng (minus de courtage en eventuele andere kosten) op de door u uw opgegeven bankrekening.

Binnen hoeveel dagen moet ik de niet verkochte objecten komen ophalen?

Per mail ontvangt u van ons een overzicht met de niet-verkochte items. Deze kunt u binnen 2 weken retour halen.

Wat is het courtage bij verkopen op een veiling?

In overeenstemming met de taxateur wordt courtage bepaald.

Wat zijn de algemene voorwaarden bij het verkopen op een veiling?

Hier vindt u een overzicht van de algemene voorwaarde bij verkoop via de veiling.

Corona maatregelen

We houden ons aan alle door de overheid voorgeschreven regels omtrent Covid-19.

Is het restaurant open?

In verband met de corona-maatregelen is het restaurant momenteel gesloten.

Kan ik gratis parkeren?

Naast het veilinghuis hebben wij een grote (gratis) parkeerplaats met voldoende plekken.

Hoe kom ik bij het veilinghuis met het openbaarvervoer?

Veilinghuis de Eland en de Zon is goed bereikbaar met het Openbaar Vervoer: 

Metro

De dichtstbijzijnde metrohalte is de Verijn Stuartweg. Deze ligt op 10 minuten loopafstand vanaf Veilinghuis de Eland. Vanaf dit station vertrekt metro 53 naar/ van Gaasperplas, of direct naar Amsterdam Centraal.

Bus

De dichtbij zijnde bushalte is Bushalte Beukenhorst, Diemen. Deze bushalte ligt op 15 minuten lopen vanaf het veilinghuis. Stadsbus 44 bus brengt u naar treinstation Diemen, waar u kunt overstappen op de Trein.

Tram

Dichtstbijzijnde halte op 10 minuten loopafstand is Halte Diemerbrug. Tram 19 Rijdt vanaf deze halte richting Amsterdam

Trein

Diemen telt twee treinstations. Station Diemen Zuid ligt 15 minuten lopen vanaf het veilinghuis. Station Diemen ligt op 22 minuten lopen vanaf het veilinghuis.