Hoe werkt verkopen via de veiling?

STAP 1: TAXATIE AANVRAGEN

Er zijn een aantal opties om te weten te komen of uw goederen kunnen worden geveild en welke waarde zij dan naar schatting kunnen opleveren.

✔ Digitale taxatie?

Stuur foto’s van uw kunstobject(en) waarvan u vermoedt dat ze veiling waardig zijn naar info@deeland.nl of upload deze via het online taxatie formulier op onze website. 
✔ 
Komt u liever langs?
Gaat het om meerdere objecten of komt u liever langs bij ons op het veilinghuis met uw kostbaarheden? Wij nodigen u van harte uit op onze taxatie en inbreng dagen:  woensdag en donderdag 10.00-17.00 uur.
✔ 
Heeft u een complete inboedel, erfenis, nalatenschap of verzameling?
Dan kunt u hebt best via 020-6230343 of info@deeland.nl een afspraak maken met één van onze TMV gecertificeerde taxateurs.

HOE WERKT DAT?


STAP 2 : VEILING WAARDIG & DE VEILINGWAARDE

Nadat u ons de objecten op foto of in het veilinghuis heeft laten zien, bepaald een van onze taxateurs of iets daadwerkelijk ‘veiling waardig’ is en geeft daarbij een indicatieve veiling waarde aan u door.
‘Veilingwaardig’ geeft aan of het zin heeft om een object via de veiling te verkopen. Bepalend hierbij zijn onder andere aspecten als:

✔ Is er vraag naar het soort object?
✔ 
Wat is de staat waarin een object verkeerd?
✔ 
Voor welke prijs zouden kopers op de veiling het object willen kopen?

       

     

       

        

        


          


STAP 3 : INBRENG

Wanneer u zich kunt vinden in de taxatie(s) van onze expert kunt u een afspraak maken voor inbreng of contact op nemen met een van onze koeriersdiensten

Heeft u taxatie afspraak op het veilinghuis, dan kunt u gelijk uw kostbaarheden en objecten inbrengen voor de eerst volgende veiling.
In het geval van een groot aantal goederen of een hele inboedel of verzameling maakt een van onze taxateurs in overleg met u een afspraak voor transport.
Op verzoek kunnen wij er voor zorgen dat het huis ‘bezemschoon’ wordt opgeleverd.  

Bij aankomst op het veilinghuis zijn al uw artikelen verzekerd voor schade, diefstal of verlies.

STAP 4 : CATALOGISEREN
Zodra alle kostbaarheden en andere objecten bij ons in Diemen zijn ingebracht, krijgt u een bevestiging. Vervolgens wordt alles omschreven, inclusief: conditie en taxatiewaardes. Als de omschrijvingen af zijn wordt deze samen met foto’s van de objecten in de gedrukte en online veilingcatalogus opgenomen en geplaatst op onze website en op internationale veilingplatformen.


STAP 5 : DE KIJKDAGEN

Tijdens onze kijkdagen worden uw kostbaarheden tentoongesteld in één van onze 4.000 m2 toonzalen.
Een week voor onze kijkdagen informeren wij onze uitgebreide klantenkring per post en digitaal met een uitnodiging. Verder ontvangen klanten regelmatig een update over een bijzonder, leuk en/of interessant object dat we in de eerstkomende veiling hebben via social media.

STAP 6 : DE VEILING
De veilingen zijn ‘zaalveilingen’* met live online ondersteuning via diverse kanalen.
De veilingen zijn altijd per opbod. Dit betekent dat er volgens vaste biedstappen** de veilingmeester met de hamer het biedproces begeleid. Alle veilingen worden uitgevoerd volgens de algemene voorwaarden.

*In praktijk betekent dit het volgende: Een veilingmeester zal live alle te veilen objecten ‘afhameren’ en de kopers en geïnteresseerden nemen deel aan de veiling door zich hiervoor online te registeren en in te loggen op het moment van de veiling. Het is in verband met Corona pandemie op dit moment niet mogelijk om de veiling in persoon te volgen vanuit de veilingzaal in het veilinghuis.

**Een biedstap is een verhoging van het geboden bedrag in vaste bedragen (steeds € 20, € 50 of € 100, etc.) omhoog. De grote van de stap is afhankelijk van de hoogte van het te bieden bedrag: bijvoorbeeld €20 per stap bij € 100 tot € 500 en € 100 bij bedragen tussen € 1000 en € 1100.


STAP 7 : UITBETALING

Vijf weken na de laatste veiling dag versturen wij aan alle inbrengers een verkoopfactuur voor de door uw ingebrachte kostbaarheden en andere objecten. Op dat moment worden ook de veiling opbrengsten (minus onze courtage en eventuele andere kosten) overgemaakt naar uw bankrekening. Alle gelden, die het veilinghuis beheert, bevinden zich op een rekening ten name van Stichting Beheer Derdengelden, zodat de financiële belangen van de inbrenger gewaarborgd zijn.


WAAROM VERKOPEN VIA VEILING?

Het oudste en grootste veilinghuis van Nederland biedt u :


✔ ONTZORGEN
Door onze werkwijze en de regelmatige veilingmomenten kunnen wij ondersteuning bieden bij de verkoop van nalatenschappen, erfenis, inboedel en/of kunstobjecten.

✔ UITGEBREIDE ERVARING & EXPERTISE
Met hun jarenlange taxatie- en veilingervaring helpen onze TMV-gecertificeerde taxateurs u een weloverwogen keuze te maken. Daarnaast staan zij u graag terzijde met een taxatie voor onderlinge verdeling of een taxatie voor verzekering.

✔ GROOT INTERNATIONAAL NETWERK
Als Veilinghuis De Eland hebben wij een lange geschiedenis binnen het veilingwezen waardoor wij een grote en vaste klantenkring hebben opgebouwd, waaronder nationale en internationale verzamelaars, kunstliefhebbers, musea, galeries en (kunst)handelaren.

✔ ON- EN OFFLINE ZICHTBAARHEID
Veilinghuis De Eland heeft meer dan 4.000 m2 aan toonzaal oppervlakte. Hiermee zijn wij het grootste veilinghuis van Nederland. Door dit grote oppervlak kunnen wij al uw kostbaarheden en objecten op een zodanige manier tonen, dat alle voorwerpen tot hun recht komen. Tevens zijn alle te veilen objecten opgenomen in onze online veilingcatalogus met een uitgebreide beschrijving en meerdere foto’s. De online catalogus wordt ook gepubliceerd op een aantal grote internationale veilingplatformen.